Efterfråge Prognoser Vägda Glidande Medelvärde


Kapitel 11 - Efterfrågan Management amp Prognoser 1. Perfekt prognos är praktiskt taget omöjligt 2. Istället för att söka efter den perfekta prognosen är det mycket viktigare att fastställa praxis för kontinuerlig översyn av prognos och att lära sig att leva med felaktiga prognoser. 3. Vid prognoser , en bra strategi är att använda 2 eller 3 metoder och se dem för kommonsens syn. 2. Grundkällor för efterfrågan 1. Beroende efterfrågan - Efterfrågan på produkter eller tjänster som orsakas av efterfrågan på andra produkter eller tjänster. Inte mycket företaget kan göra, det måste vara uppfyllt. 2. Oberoende efterfrågan - efterfrågan som inte direkt kan härledas från efterfrågan på andra produkter. Fast kan: a) Ta en aktiv roll för att påverka efterfrågan - tillämpa press på din försäljningskraft b) Ta en passiv roll för att påverka efterfrågan - Om ett företag är i full kapacitet, kanske det inte vill göra något för efterfrågan. Andra skäl är konkurrenskraftiga, juridiska, miljömässiga, etiska och moraliska. Försök att förutse framtiden utifrån en tidigare data. 1. Kort sikt - under 3 månader - taktiska beslut som att fylla på inventarier eller planera EE på kort sikt 2. Medellång sikt - 3 M-2Y - fånga säsongseffekter som kunder svarar på en ny produkt 3. Lång sikt - mer än 2 år. Att identifiera stora vändpunkter och upptäcka allmänna trender. Linjär regression är en speciell typ av regression där relationerna mellan variabel bildar en rak linje Y abX. Y - beroende variabel a - Y avlyssning b - lutning X - oberoende variabel Det används för långsiktig prognos av större händelser och aggregerad planering. Den används för både prognoser för tidsserier och prognoser för tillfälliga förhållanden. Är den mest använda prognostekniken. De senaste händelserna är mer vägledande för framtiden (högst förutsägbart värde) än de i det avlägsna förflutna. Vi bör ge större vikt åt malmens senaste tidsperioder när vi prognoserar. Varje inkrement i det förflutna minskar med (1 alfa). Ju högre alfa, desto närmare följer prognosen. Senaste viktning alfa (1-alfa) na 0 Data en tidsperiod äldre alfa (1-alfa) na 1 Data två tidsperiod äldre alfa (1-alfa) na 2 Vilken av följande prognosmetoder är mycket beroende av val av Rätt personer som diktigt används för att faktiskt generera prognosvärdet måste vara mellan 0 och 1 1. 2 eller flera förutbestämda värden för Alpha - beroende på graden av fel används olika värden för Alpha. Om felet är stort, är Alpha 0,8, om felet är litet, Alpha är 0,2. 2. Beräknade värden för Alpha - exponentiellt jämnade faktiska fel dividerat med det exponentiellt kvävda absoluta felet. Kvalitativa tekniker i prognoser Kunskap om experter och kräver stor bedömning (nya produkter eller regioner) 1. Marknadsundersökning - letar efter nya produkter och idéer, gillar och ogillar om befintliga produkter. Primärt tittar förstärkare 2. Panel Consensus - tanken att 2 huvuden är bättre än en. Panel av personer från olika positioner kan utveckla en mer tillförlitlig prognos än en smalare grupp. Problemet är att lägre EE-nivåer skrämmas av högre nivåer av förvaltning. Verkställande dom används (högre ledningsnivå är inblandad). 3. Historisk Analogi - ett företag som redan tillverkar brödrostar och vill producera kaffekrukor kan använda brödrosthistoriken som en sannolik tillväxtmodell. 4. Delphi Metod - mycket beroende av val av rätt personer som diktigt kommer att användas för att faktiskt generera prognosen. Alla har samma vikt (mer rättvis). Tillfredsställande resultat uppnås vanligen i 3 omgångar. MÅL - Samarbetsplanering, prognos och efterfyllning (CPFR) Att utbyta utvald intern information på en gemensam webbserver för att tillhandahålla tillförlitliga och långsiktiga framtida synpunkter på efterfrågan i supply chain. Weighted Moving Average Prognosmetoder: Fördelar och nackdelar Hej, ÄLSKAR din inlägg. Undrade om du kunde utveckla vidare. Vi använder SAP. I det finns ett urval som du kan välja innan du kör din prognos som kallas initialisering. Om du markerar det här alternativet får du ett prognosresultat, om du kör prognos igen, under samma period och inte kontrollerar initieringen ändras resultatet. Jag kan inte ta reda på vad den här initialiseringen gör. Jag menar matematiskt. Vilket prognosresultat är bäst att spara och använda till exempel. Förändringarna mellan de två är inte i den prognostiserade kvantiteten men i MAD och Error, säkerhetslager och ROP-kvantiteter. Inte säker på om du använder SAP. hej tack för att du förklarade så effektivt det var för gd. tack igen Jaspreet Lämna ett svar Avbryt svar Om Shmula Pete Abilla är grundaren av Shmula och karaktären, Kanban Cody. Han har hjälpt företag som Amazon, Zappos, eBay, Backcountry och andra att minska kostnaderna och förbättra kundupplevelsen. Han gör det genom en systematisk metod för att identifiera smärtpunkter som påverkar kunden och verksamheten och uppmuntrar ett brett deltagande från företagets intresseföretag för att förbättra sina egna processer. Den här webbplatsen är en samling av sina erfarenheter som han vill dela med dig. Komma igång med gratis nedladdningar Definition I den vägda glidande genomsnittsmodellen (prognosstrategi 14) viktas varje historiskt värde med en faktor från viktningsgruppen i den oförändrade prognosprofilen. Formel för det vägda rörliga genomsnittsvärdet Med den viktade glidande genomsnittsmodellen kan du viktiga historiska data som är större än äldre data vid bestämning av medelvärdet. Det gör du om de senaste uppgifterna är mer representativa för vilken framtida efterfrågan än äldre data. Därför kan systemet reagera snabbare på en nivåförändring. Noggrannheten i denna modell beror till stor del på ditt val av viktningsfaktorer. Om tidsseriemönstret ändras måste du också anpassa viktningsfaktorerna. När du skapar en viktgrupp, anger du viktningsfaktorerna som procentandelar. Summan av viktningsfaktorerna behöver inte vara 100. Ingen prognos i efterhand beräknas med denna prognosstrategi. A-prognosberäkningsexempel A.1 Prognosberäkningsmetoder Tolv metoder för beräkning av prognoser är tillgängliga. De flesta av dessa metoder ger begränsad användarkontroll. Exempelvis kan vikten på senaste historiska data eller datumintervallet för historiska data som används i beräkningarna anges. Följande exempel visar beräkningsförfarandet för var och en av de tillgängliga prognosmetoderna, med en identisk uppsättning historiska data. Följande exempel använder samma försäljningsdata 2004 och 2005 för att producera en 2006-prognos för försäljning. Utöver prognosberäkningen innehåller varje exempel en simulerad 2005-prognos för en tre månaders hållbarhetsperiod (bearbetningsalternativ 19 3) som sedan används för procent av noggrannhet och genomsnittliga absoluta avvikelsesberäkningar (faktisk försäljning jämfört med simulerad prognos). A.2 Prognos Prestationsutvärderingskriterier Beroende på ditt val av bearbetningsalternativ och de trender och mönster som finns i försäljningsdata, kommer vissa prognosmetoder att fungera bättre än andra för en given historisk dataset. En prognosmetod som är lämplig för en produkt kanske inte är lämplig för en annan produkt. Det är också osannolikt att en prognosmetod som ger goda resultat i ett skede av en livscykel för produkterna kommer att förbli lämplig under hela livscykeln. Du kan välja mellan två metoder för att utvärdera nuvarande prestanda för prognosmetoderna. Dessa är genomsnittlig absolut avvikelse (MAD) och procent av noggrannhet (POA). Båda dessa prestationsbedömningsmetoder kräver historiska försäljningsdata för en användardefinierad tidsperiod. Denna tidsperiod kallas en uthållningsperiod eller perioder som passar bäst (PBF). Uppgifterna under denna period används som utgångspunkt för att rekommendera vilken av prognosmetoderna som ska användas vid nästa prognosprojektion. Denna rekommendation är specifik för varje produkt och kan ändras från en prognosproduktion till nästa. De två prognosutvärderingsmetoderna visas på sidorna efter exempel på de tolv prognosmetoderna. A.3 Metod 1 - Specificerad procentsats under förra året Denna metod multiplicerar försäljningsdata från föregående år med en användardefinierad faktor till exempel 1,10 för en 10 ökning eller 0,97 för en 3 minskning. Erforderlig försäljningshistorik: Ett år för beräkning av prognosen plus användarens angivna antal tidsperioder för utvärdering av prognosprestanda (behandlingsalternativ 19). A.4.1 Beräkning Beräkningsområde Försäljningshistorik som ska användas vid beräkning av tillväxtfaktor (behandlingsalternativ 2a) 3 i detta exempel. Summa de sista tre månaderna 2005: 114 119 137 370 Summa samma tre månader för föregående år: 123 139 133 395 Den beräknade faktorn 370395 0,9367 Beräkna prognoserna: januari 2005 försäljning 128 0,9367 119,8036 eller cirka 120 februari 2005 försäljning 117 0,9367 109,5939 eller cirka 110 mars 2005 försäljning 115 0,9367 107,7205 eller cirka 108 A.4.2 Simulerad prognosberäkning Summan av tre månaderna 2005 före uthållningsperioden (juli, augusti, september): 129 140 131 400 Summa samma tre månader för föregående år: 141 128 118 387 Den beräknade faktorn 400387 1.033591731 Beräkna simulerad prognos: oktober 2004 försäljning 123 1.033591731 127.13178 november 2004 försäljning 139 1.033591731 143.66925 december 2004 försäljning 133 1.033591731 137.4677 A.4.3 Procent av beräkningsberäkning POA (127.13178 143.66925 137.4677) (114 119 137) 100 408,26873 370 100 110,3429 A.4.4 Genomsnittlig Absolut Avvikelse Beräkning MAD (127,13178 - 114 143,66925 - 119 137,4677-137) 3 (13.13178 24.66925 0.4677) 3 12.75624 A.5 Metod 3 - Förra året till det här året Denna metod kopierar försäljningsdata från föregående år till nästa år. Erforderlig försäljningshistoria: Ett år för beräkning av prognosen plus antal tidsperioder som anges för att utvärdera prognosprestanda (bearbetningsalternativ 19). A.6.1 Beräkning av prognos Antal perioder som ska ingå i genomsnittet (bearbetningsalternativ 4a) 3 i detta exempel För varje månad av prognosen, genomsnitt de tidigare tre månaderna data. Januari prognos: 114 119 137 370, 370 3 123 333 eller 123 februari prognos: 119 137 123 379, 379 3 126 333 eller 126 mars prognos: 137 123 126 379, 386 3 128 677 eller 129 A.6.2 Simulerad prognosberäkning Oktober 2005 försäljning 140 131) 3 133 33333 Försäljning i november 2005 (140 131 114) 3 128 33333 Försäljning i december 2005 (131 114 119) 3 121 33333 A.6.3 Procent av beräkningsberäkning POA (133.3333 128.3333 121.3333) (114 119 137) 100 103.513 A.6.4 Medel Absolut Avvikelse Beräkning MAD (133.3333 - 114 128.3333 - 119 121.3333 - 137) 3 14.7777 A.7 Metod 5 - Linjär approximation Linjär approximation beräknar en trend baserad på två försäljningshistorik datapunkter. Dessa två punkter definierar en rak trendlinje som projiceras in i framtiden. Använd denna metod med försiktighet, eftersom prognoser för långa sträckor utnyttjas av små förändringar på bara två datapunkter. Erforderlig försäljningshistorik: Antalet perioder som ska inkluderas i regression (behandlingsalternativ 5a) plus 1 plus antal tidsperioder för utvärdering av prognosprestanda (behandlingsalternativ 19). A.8.1 Beräkning av prognos Antal perioder som ska inkluderas i regression (behandlingsalternativ 6a) 3 i det här exemplet För varje månad av prognosen, lägg till ökningen eller minskningen under de angivna perioderna före hållbarhetsperioden föregående period. Medelvärdet av de föregående tre månaderna (114 119 137) 3 123.3333 Sammanfattning av de föregående tre månaderna med hänsyn till (114 1) (119 2) (137 3) 763 Skillnad mellan värdena 763 - 123.3333 (1 2 3) 23 Förhållande 12 22 32) - 2 3 14 - 12 2 Värde1 SkillnadRatio 232 11,5 Värde2 Genomsnitt - värde1 förhållande 123.3333 - 11.5 2 100.3333 Prognos (1 n) värde1 värde2 4 11.5 100.3333 146.333 eller 146 Prognos 5 11.5 100.3333 157.8333 eller 158 Prognos 6 11.5 100.3333 169.3333 eller 169 A.8.2 Simulerad prognosberäkning Oktober 2004 Försäljning: Genomsnittet för de föregående tre månaderna (129 140 131) 3 133 3333 Sammanfattning av de föregående tre månaderna med hänsyn tagen (129 1) (140 2) (131 3) 802 Skillnad mellan värden 802 - 133.3333 (1 2 3) 2 Förhållande (12 22 32) - 2 3 14 - 12 2 Värde1 DifferenceRatio 22 1 Värde2 Genomsnitt - värde1 förhållande 133.3333 - 1 2 131.3333 Prognos (1 n) värde1 värde2 4 1 131.3333 135.3333 November 2004 försäljning Genomsnittet för de föregående tre månaderna (140 131 114) 3 128 3333 Sammanfattning av de föregående tre månaderna med hänsyn tagen (140 1) (131 2) (114 3) 744 Skillnad mellan värdena 744 - 128 3333 (1 2 3) -25,9999 Värde1 DifferenceRatio -25.99992 -12.9999 Value2 Genomsnitt - värde1-förhållande 128.3333 - (-12.9999) 2 154.3333 Prognos 4 -12.9999 154.3333 102.3333 december 2004 Försäljning Genomsnitt av de föregående tre månaderna (131 114 119) 3 121.3333 Sammanfattning av de föregående tre månaderna med hänsyn tagen ( 131 1) (114 2) (119 3) 716 Skillnad mellan värdena 716 - 121.3333 (1 2 3) -11.9999 Värde1 SkillnadRatio -11.99992 -5.9999 Värde2 Genomsnitt - värde1 förhållande 121.3333 - (-5.9999) 2 133.3333 Prognos 4 (-5.9999 ) 133.3333 109.3333 A.8.3 Procent av noggrannhetsberäkning POA (135.33 102.33 109.33) (114 119 137) 100 93.78 A.8.4 Genomsnittlig Absolut Avvikelse Beräkning MAD (135,33 - 114 102,33 - 119 109,33 - 137) 3 21,88 A,9 Metod 7 - Secon d Grad approximation Linjär regression bestämmer värdena för a och b i prognosformeln Y a bX med målet att anpassa en rak linje till försäljningshistorikdata. Andra graden Approximation är liknande. Denna metod bestämmer emellertid värdena för a, b och c i prognosformeln Y a bX cX2 med målet att anpassa en kurva till försäljningshistorikdata. Denna metod kan vara användbar när en produkt är i övergången mellan stadierna i en livscykel. Till exempel, när en ny produkt flyttar från introduktion till tillväxtstadier, kan försäljningsutvecklingen accelereras. På grund av den andra orderperioden kan prognosen snabbt närma sig oändligheten eller släppa till noll (beroende på om koefficienten c är positiv eller negativ). Därför är denna metod endast användbar på kort sikt. Prognosspecifikationer: Formlerna finner a, b och c för att passa en kurva till exakt tre punkter. Du anger n i bearbetningsalternativet 7a, antalet tidsperioder för data som ackumuleras i var och en av de tre punkterna. I detta exempel n 3. Därför kombineras faktiska försäljningsdata för april till juni i första punkten, Q1. Juli till september läggs samman för att skapa Q2 och oktober till december summa till Q3. Kurvan kommer att monteras på de tre värdena Q1, Q2 och Q3. Erforderlig försäljningshistorik: 3 n perioder för beräkning av prognosen plus antal tidsperioder som krävs för att utvärdera prognosprestanda (PBF). Antal perioder som ska inkluderas (behandlingsalternativ 7a) 3 i detta exempel Använd de föregående (3 n) månaderna i tre månaders block: Q1 (april-juni) 125 122 137 384 Q2 (jul-september) 129 140 131 400 Q3 Okt - dec) 114 119 137 370 Nästa steg innefattar att beräkna de tre koefficienterna a, b och c som ska användas i prognosformeln Y a bX cX2 (1) Q1 en bX cX2 (där X1) abc (2) Q2 en bx cX2 (där X2) en 2b 4c (3) Q3 en bX cX2 (där X3) a 3b 9c Lös de tre ekvationerna samtidigt för att hitta b, a och c: Subtrahera ekvation (1) från ekvation (2) och lösa för b (2) - (1) Q2 - Q1 b 3c Ersätt denna ekvation för b till ekvation (3) (3) Q3 a 3 (Q2 - Q1) - 3c c Äntligen ersätt dessa ekvationer för a och b till ekvation (1) Q3 - 3 (Q2 - Q1) (q2 - Q1) - 3c c Q1c (Q3 - Q2) (Q1 - Q2) 2 Den andra graden approximationsmetoden beräknar a, b och c enligt följande: en Q3 - 3 (Q2-Q1) 370-3 (400-384) 322 c (Q3-Q2) (Q1-Q2) 2 (370-400) (384-400) 2 -23 b (Q2-Q1) - 3c (400-384) - (3-23) 85 Y a bX cX2 322 85X (-23) X2 januari till marsprognos (X4): (322 340 - 368) 3 2943 98 per period april till juni prognos (X5): (322 425 - 575) 3 57 333 eller 57 per period juli till september prognos (X6): (322 510 - 828) 3 1,33 eller 1 per period oktober till december (X7) 595 - 11273 -70 A.9.2 Simulerad prognosberäkning Oktober, november och december 2004 Försäljning: Q1 (jan-mar) 360 Q2 (april-juni) 384 Q3 (jul-sep) 400 a 400-3 (384-360) 328 c (400 - 384) (360 - 384) 2 -4 b (384 - 360) - 3 (-4) 36 328 36 4 (-4) 163 136 A.9.3 Procent av beräkningsberäkning POA (136 136 136) (114 119 137) 100 110,27 A.9.4 Genomsnittlig Absolut Avvikelse Beräkning MAD (136 - 114 136 - 119 136 - 137) 3 13,33 A.10 Metod 8 - Flexibel metod Den flexibla metoden (Procent över en månad före) liknar Metod 1, Procent över förra året. Båda metoderna multiplicerar försäljningsdata från en tidigare tidsperiod av en användardefinierad faktor, och sedan projekterar det resultatet i framtiden. I Procenten över senaste årmetoden är projiceringen baserad på data från samma period föregående år. Den flexibla metoden lägger till möjligheten att ange en annan tidsperiod än samma period förra året för att användas som underlag för beräkningarna. Multiplikationsfaktor. Ange till exempel 1,15 i bearbetningsalternativet 8b för att öka tidigare försäljningshistorikdata med 15. Basperiod. Till exempel kommer n 3 att göra att den första prognosen baseras på försäljningsdata i oktober 2005. Minimal försäljningshistorik: Användaren specificerade antal perioder tillbaka till basperioden plus antalet tidsperioder som krävs för att utvärdera prognosprestandan ( PBF). A.10.4 Genomsnittlig Absolut Avvikelse Beräkning MAD (148 - 114 161 - 119 151 - 137) 3 30 A.11 Metod 9 - Viktat Flyttande Medeltal Den Vägda Flyttande Genomsnittsmetoden (WMA) liknar Metod 4, Moving Average (MA). Men med det vägda rörliga genomsnittsvärdet kan du tilldela ojämna vikter till historiska data. Metoden beräknar ett vägt genomsnitt av den senaste försäljningshistoriken för att komma fram till en prognos på kort sikt. Nyare data tilldelas vanligtvis en större vikt än äldre data, så det gör WMA mer mottaglig för skift i försäljningsnivån. Men prognosfel och systematiska fel uppstår fortfarande när produktförsäljningshistoriken uppvisar stark trend eller säsongsmönster. Denna metod fungerar bättre för korta prognoser för mogna produkter i stället för för produkter i livscykelns tillväxt eller fördjupning. n antalet försäljningsperioder som ska användas i prognosberäkningen. Ange till exempel n 3 i bearbetningsalternativet 9a för att använda de senaste tre perioderna som grund för projiceringen till nästa tidsperiod. Ett stort värde för n (som 12) kräver mer försäljningshistoria. Det resulterar i en stabil prognos, men kommer att vara långsam för att känna igen skift i försäljningsnivån. Å andra sidan kommer ett litet värde för n (som 3) att reagera snabbare på förändringar i försäljningsnivån, men prognosen kan fluktuera så mycket att produktionen inte kan svara på variationerna. Den vikt som tilldelas var och en av de historiska dataperioderna. De tilldelade vikterna måste uppgå till 1,00. Till exempel, när n 3, tilldela vikter på 0,6, 0,3 och 0,1, med den senaste data som tar emot största vikt. Minsta obligatoriska försäljningshistorik: n plus antal tidsperioder som krävs för att utvärdera prognosprestandan (PBF). MAD (133,5 - 114 121,7 - 119 118,7 - 137) 3 13,5 A.12 Metod 10 - Linjär utjämning Denna metod liknar Metod 9, Vägt rörande medelvärde (WMA). I stället för att godtyckligt tilldela vikter till historiska data används en formel för att tilldela vikter som faller linjärt och summan till 1,00. Metoden beräknar sedan ett vägt genomsnitt av den senaste försäljningshistoriken för att komma fram till en prognos på kort sikt. Såsom är sant för alla linjära glidande medelprognostekniker förekommer prognosfel och systematiska fel när produktförsäljningshistoriken uppvisar stark trend eller säsongsmönster. Denna metod fungerar bättre för korta prognoser för mogna produkter i stället för för produkter i livscykelns tillväxt eller fördjupning. n antalet försäljningsperioder som ska användas i prognosberäkningen. Detta anges i bearbetningsalternativet 10a. Ange till exempel n 3 i bearbetningsalternativet 10b för att använda de senaste tre perioderna som utgångspunkt för projiceringen till nästa tidsperiod. Systemet kommer automatiskt att tilldela vikterna till historiska data som minskar linjärt och summerar till 1,00. Till exempel, när n 3, kommer systemet att tilldela vikter på 0.5, 0.3333 och 0.1, med den senaste data som tar emot största vikt. Minsta obligatoriska försäljningshistorik: n plus antal tidsperioder som krävs för att utvärdera prognosprestandan (PBF). A.12.1 Prognosberäkning Antal perioder som ska inkluderas i utjämningsgenomsnitt (behandlingsalternativ 10a) 3 i detta exempel Förhållande för en period före 3 (n2 n) 2 3 (32 3) 2 36 0,5 Förhållande för två perioder före 2 (n2 n ) 2 2 (32 3) 2 26 0,3333 .. Förhållande för tre perioder före 1 (n2 n) 2 1 (32 3) 2 16 0.1666 .. Januari prognos: 137 0,5 119 13 114 16 127,16 eller 127 februari prognos: 127 0,5 137 13 119 16 129 Marsprognos: 129 0,5 127 13 137 16 129 666 eller 130 A.12.2 Simulerad prognosberäkning Oktober 2004 Försäljning 129 16 140 26 131 36 133,6666 Försäljning november 2004 140 16 131 26 114 36 124 december 2004 Försäljning 131 16 114 26 119 36 119 33333 A.12.3 Procent av beräkningsberäkning POA (133.6666 124 119.3333) (114 119 137) 100 101.891 A.12.4 Genomsnittlig Absolut Avvikelse Beräkning MAD (133.6666 - 114 124 - 119 119.3333 - 137) 3 14.1111 A.13 Metod 11 - Exponentiell utjämning Denna metod liknar metod 10, linjär utjämning. Vid linjär utjämning tilldelar systemet vikter till historiska data som avtar linjärt. Vid exponentiell utjämning tilldelar systemet vägar som exponentiellt sönderfall. Exponentialutjämningsprognosekvationen är: Prognos a (Tidigare verklig försäljning) (1-a) Tidigare prognos Prognosen är ett vägt genomsnitt av den faktiska försäljningen från föregående period och prognosen från föregående period. a är vikten på den faktiska försäljningen under föregående period. (1 - a) är vikten på prognosen för föregående period. Giltiga värden för ett intervall från 0 till 1, och brukar falla mellan 0,1 och 0,4. Summan av vikterna är 1,00. a (1 - a) 1 Du bör ange ett värde för utjämningskonstanten, a. Om du inte tilldelar värden för utjämningskonstanten beräknar systemet ett antaget värde baserat på antalet perioder av försäljningshistorik som anges i bearbetningsalternativet 11a. en utjämningskonstanten som används vid beräkning av det jämnformade genomsnittet för den allmänna nivån eller storleken på försäljningen. Giltiga värden för ett intervall från 0 till 1. n sortimentet av försäljningshistorikdata som ingår i beräkningarna. Ett år med försäljningshistorikdata är i allmänhet tillräcklig för att uppskatta den allmänna försäljningsnivån. För detta exempel valdes ett litet värde för n (n 3) för att minska de manuella beräkningar som krävs för att verifiera resultaten. Exponentiell utjämning kan generera en prognos baserad på så lite som en historisk datapunkt. Minsta obligatoriska försäljningshistorik: n plus antal tidsperioder som krävs för att utvärdera prognosprestandan (PBF). A.13.1 Prognosberäkning Antal perioder som ska inkluderas i utjämningsgenomsnitt (bearbetningsalternativ 11a) 3 och alfaktor (bearbetningsalternativ 11b) tom i detta exempel en faktor för äldsta försäljningsdata 2 (11) eller 1 när alfabet anges en faktor för den 2: e äldsta försäljningsdata 2 (12) eller alf när alpha anges en faktor för den 3: e äldsta försäljningsdata 2 (13), eller alf när alpha anges en faktor för den senaste försäljningsdata 2 (1n) , eller alpha när alfabetiseras november Sm. Avg. a (oktober faktiskt) (1 - a) oktober sm. Avg. 1 114 0 0 114 december Sm. Avg. a (november faktiskt) (1 - a) november sm. Avg. 23 119 13 114 117.3333 januari prognos a (december faktiskt) (1 - a) december sm. Avg. 24 137 24 117.3333 127.16665 eller 127 februari Prognos januari prognos 127 mars prognos januari prognos 127 A.13.2 simulerad prognosberäkning juli 2004 sm. Avg. 22 129 129 augusti Sm. Avg. 23 140 13 129 136.3333 September Sm. Avg. 24 131 24 136 3333 133,6666 oktober 2004 försäljning sep sm. Avg. 133.6666 augusti, 2004 Sm. Avg. 22 140 140 september Sm. Avg. 23 131 13 140 134 oktober Sm. Avg. 24 114 24 134 124 november 2004 försäljning sep sm. Avg. 124 september 2004 Sm. Avg. 22 131 131 oktober Sm. Avg. 23 114 13 131 119,6666 November Sm. Avg. 24 119 24 119,6666 119,3333 december 2004 försäljning sep sm. Avg. 119.3333 A.13.3 Procent av noggrannhetsberäkning POA (133.6666 124 119.3333) (114 119 137) 100 101.891 A.13.4 Genomsnittlig Absolut Avvikelse Beräkning MAD (133.6666 - 114 124 - 119 119.3333 - 137) 3 14.1111 A.14 Metod 12 - Exponentiell utjämning med trend och säsonglighet Denna metod liknar metod 11, exponentiell utjämning genom att ett jämnt medelvärde beräknas. Metod 12 innehåller emellertid också en term i prognosekvationen för att beräkna en jämn trend. Prognosen består av ett jämnvärt medelvärde justerat för en linjär trend. När det anges i bearbetningsalternativet justeras prognosen också för säsongsmässigt. en utjämningskonstanten som används vid beräkning av det jämnformade genomsnittet för den allmänna nivån eller storleken på försäljningen. Giltiga värden för alfabetik från 0 till 1. b utjämningskonstanten som används för att beräkna det jämnde genomsnittet för prognosens trendkomponent. Giltiga värden för beta-intervall från 0 till 1. Om ett säsongsindex används för prognos a och b är oberoende av varandra. De behöver inte lägga till 1,0. Minimikrav på försäljningshistorik: två år plus antal tidsperioder som krävs för att utvärdera prognosprestandan (PBF). Metod 12 använder två exponentiella utjämningsekvationer och ett enkelt medelvärde för att beräkna ett jämnt medelvärde, en jämn trend och en enkel genomsnittlig säsongsfaktor. A.14.1 Prognosberäkning A) Ett exponentialt jämnt MAD (122,81 - 114 133,14 - 119 135,33 - 137) 3 8.2 A.15 Utvärdering av prognoserna Du kan välja prognosmetoder för att generera så många som tolv prognoser för varje produkt. Varje prognosmetod kommer sannolikt att skapa en något annorlunda projicering. När tusentals produkter prognostiseras är det opraktiskt att göra ett subjektivt beslut om vilka av prognoserna som ska användas i dina planer för var och en av produkterna. Systemet utvärderar automatiskt prestanda för var och en av de prognosmetoder du väljer och för var och en av prognoserna. Du kan välja mellan två prestandakriterier, Mean Absolute Deviation (MAD) och Procent Accuracy (POA). MAD är ett mått på prognosfel. POA är ett mått på prognosförskjutning. Båda dessa prestandautvärderingstekniker kräver faktiska försäljningshistorikdata för en användarens specificerade tidsperiod. Den här historiska perioden kallas en hållbarhetstid eller perioder som passar bäst (PBF). För att mäta resultatet av en prognostiseringsmetod, använd prognosformlerna för att simulera en prognos för historisk uthållighetsperiod. Det kommer vanligtvis att finnas skillnader mellan faktiska försäljningsdata och den simulerade prognosen för hållbarhetsperioden. När flera prognosmetoder väljs utförs samma process för varje metod. Flera prognoser beräknas för hållbarhetsperioden och jämförs med den kända försäljningshistoriken för samma tidsperiod. Prognosmetoden som ger den bästa matchningen (bästa passformen) mellan prognosen och den faktiska försäljningen under hållbarhetsperioden rekommenderas för användning i dina planer. Denna rekommendation är specifik för varje produkt och kan ändras från en prognosproduktion till nästa. A.16 Mean Absolute Deviation (MAD) MAD är medelvärdet (eller genomsnittet) av de absoluta värdena (eller storleken) av avvikelserna (eller fel) mellan aktuell och prognosdata. MAD är ett mått på den genomsnittliga storleken på fel som kan förväntas, med en prognosmetod och datalogistik. Eftersom absoluta värden används i beräkningen avbryter inte positiva fel negativa fel. När man jämför flera prognosmetoder har den med den minsta MAD visat sig vara den mest tillförlitliga för den produkten under den perioden som håller fast. När prognosen är opartisk och fel distribueras normalt finns det ett enkelt matematiskt förhållande mellan MAD och två andra gemensamma fördelningsförhållanden, standardavvikelse och medelkvadratfel: A.16.1 Procent av noggrannhet (POA) Procent av noggrannhet (POA) ett mått på prognosförskjutning. När prognoserna är konsekvent för höga ackumuleras lager och lagerkostnader stiger. När prognoserna är konsekvent två låg, konsumeras konsumtionen och kundservice minskar. En prognos som är 10 enheter för låg, då 8 enheter för höga, då 2 enheter för höga, skulle vara en objektiv prognos. Det positiva felet på 10 avbryts av negativa fel på 8 och 2. Fel Aktuell - Prognos När en produkt kan lagras i lager, och när prognosen är opartisk, kan en liten mängd säkerhetslager användas för att buffra felet. I den här situationen är det inte så viktigt att eliminera prognosfel eftersom det är att skapa objektiva prognoser. Men inom serviceindustrin skulle ovanstående situation ses som tre fel. Tjänsten skulle vara underbemannad under den första perioden, då överbemannade för de kommande två perioderna. I tjänster är storleken på prognosfel vanligtvis viktigare än vad som är prognostiserad bias. Sammanfattningen över hållbarhetsperioden tillåter positiva fel att avbryta negativa fel. När den totala faktiska försäljningen överstiger den totala prognostiserade försäljningen är förhållandet större än 100. Det är naturligtvis omöjligt att vara mer än 100 korrekt. När en prognos är opartisk blir POA-förhållandet 100. Därför är det mer önskvärt att vara 95 exakt än att vara 110 exakt. POA-kriterierna väljer prognosmetoden som har ett POA-förhållande som är närmast 100. Scripting på den här sidan förbättrar innehållsnavigering, men ändrar inte innehållet på något sätt.

Comments

Popular Posts